-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20130126

H02 Orang-orang yang menepati apa-apa yang mereka telah janjikan kepada tuhan

Riwayat dari anas ra, bahwa bapa saudaranya yang bernama anas ibnu-nadr tidak keluar bersama-sama rasululah saw kemedan perang badar. Maka hal itu telah menimbulkan semacam terbuku dihatinya, hingga ia berkata; sayang sekali!. Suatu pertempuran ang disaksikan sendiri oleh rasulullah saw, sedang saya tertinggal dibelakang tidak ikut serta. Demi allah, kiranya allah mentakdirkan suatu peperangan lagi, dimana rasulullah saw akan berjuang, niscaya allah akan menunjukkan apa yang akan saya lakukan.

Anas menyambung ceritanya; apabila berlaku pertempuran du unud pada tahun berikutnya, maka bapa saudara saya ditemui oleh saad bin mu’az yang bertanya: hendak kemana? Jawabnya: aduhai! Ini bau syugar! Saya telah mencium bau syurga di uhud. Maka dia pun bertempur dengan sengitnya sehingga menemui ajal, manakala dibadannya didapati lebih delapan puluh luka dari tusukan panah dan pedang. Tikaman-tikaman itu menyukarkan untuk menganali jasadnya. Kata saudara perempuannya: saya dapat mengenal jasad anas hanya dengan pakaiannya saja.

Kerana itu, maka turun ayat berikut; maksudnya
“Orang-orang yang menepati apa-apa yang mereka telah janjikan kepada tuhan”.

Berkata mujahid: ada dua orang yang tampil dihadapan khalayak ramai seraya masing-masing berkata kiranya saya diberi rezeki oleh allah ta’ala harta yang banyak, niscaya saya akan membelanjakan harta itu untuk sedekah. Tetapi apabila mereka telah diberikan harta, lalu mereka pun lupa akan janjinya itu, maka turun ayat berikut:

(at-taubah: ayat 75-77)maksud; “diantara mereka ada orang-orang yang berjanji kepada allah: andaikata kami diberi allah kunianya, niscaya kami akan bersedakah dan akan menjadi orang-orang yang soleh. Apabila allah memberikan kunianya, mereka lalu menjadi kikir dan berpaling sambil menentang. Hal itu telah mengakibatkan tercetusnya nifaq  didalam hati mereka sehingga mereka menemuinya (allah), disebabkan mereka memungkiri allah terhadap apa yang mereka janjikan dan kerana mereka itu berdusta.”

Penulis Neguai.
Penerbit: Laman Pahang

No comments: